Svět hoří, britský premiér Sunak chce udělit stovky nových licencí pro dobývání ropy a zemního plynu

1. 8. 2023

čas čtení 4 minuty
Grant Shapps, britský konzervativní ministr pro energetickou bezpečnost a pro nulové emise:

Dnes říkáme ne aktivistům z  @JustStop_Oil a jejich politickému křídlu Labouristické straně. Budeme pokračovat v těžbě nové ropy a plynu, protože je to v nejlepším zájmu britského lidu, naší ekonomiky a národní bezpečnosti.
 
Britský konzervativní premiér Rishi Sunak doufá, že vytěží co nejvíce ropy a zemního plynu ze Severního moře, poznámikl úřad britského premiéra v Downing Street. Sunak nyní schválí 100 nových licencí na těžbu v rámci politiky "maximalizace" využívání fosilních zdrojů, která podle ekologických organizace zmaří závazky Spojeného království v oblasti klimatu.

Při pondělní návštěvě Aberdeenshiru Sunak prohlásil, že tento krok je "zcela v souladu s naším plánem dosáhnout nulových emisí", a sdělil médiím, že domácí těšžba ropy a plynu  je výrazně efektivnější než přeprava plynu a ropy z jiných zemí.

 

Sunakův náměstek na ministerstvu energetiky Andrew Bowie popsal návrhy na nové kolo udělování licencí v Severním moři, které byly představeny v pondělí ráno, jako "maximální využití našich zásob ropy a zemního plynu". Downing Street to podpořila.

Lyndsay Walshová, poradkyně Oxfamu pro klimatickou politiku, uvedla: "Těžba dalších fosilních paliv ze Severního moře bude znamenat zkázu pro závazky Spojeného království v oblasti klimatu v době, kdy bychom měli investovat do spravedlivého přechodu na nízkouhlíkové hospodářství a do našich vlastních bohatých obnovitelných zdrojů energie."

Mike Childs, vedoucí politického oddělení organizace Friends of the Earth, řekl: "Klimatické změny již nyní sužují planetu nebývalými požáry a vlnami veder po celém světě. Udělení stovek nových licencí na těžbu ropy a zemního plynu jen přilije olej do ohně a zároveň nijak nepřispěje k energetické bezpečnosti, protože tato fosilní paliva budou prodávána na mezinárodních trzích a nebudou vyhrazena pro využití ve Velké Británii."

Chris Skidmore, bývalý ministr pro vědu a zastánce zelené politiky v rámci Konzervativní strany, označil nové licence za "špatné rozhodnutí právě v době, kdy zbytek světa zažívá rekordní vlny veder".

Řekl: "Je to na špatné straně budoucí ekonomiky, která bude založena na obnovitelných a čistých průmyslových odvětvích, a ne na fosilních palivech.

"Je na špatné straně moderních voličů, kteří budou v příštích parlamentních volbách hlasovat nohama pro strany, které chrání, a ne ohrožují naše životní prostředí. A je na špatné straně historie, která se na dnešní rozhodnutí nebude dívat příznivě."


Na otázku v ranním rozhovoru pro BBC Radio Scotland, jak se mu cestuje do Aberdeenshire, odpověděl poněkud nevrlý Sunak, který rozhovor ukončil, když dosáhl pětiminutového limitu stanoveného No. 10, takto: "Poletím jako obvykle."

Moderátorovi pořadu Good Morning Scotland Martinu Geisslerovi pak řekl: "Pokud si vy nebo jiní myslíte, že odpovědí na klimatické změny je přimět lidi, aby zakázali všechno, co dělají, jen proto, aby lidé nejezdili na dovolenou, myslím, že je to naprosto špatný přístup."

Sunak, který obvykle využívá vrtulníky a soukromá letadla i na jiné, relativně krátké cesty po Británii, odcestoval v pondělí ráno do Aberdeenu v souvislosti s oznámením o nových licencích na těžbu v Severním moři soukromým letadlem, objednaným od britského vojenského letectva.

Jeho letadlo RAF Dassault Falcon z letecké základny RAF Northolt v západním Londýně dorazilo na letiště v Aberdeenu v 9.12 hodin, uvedli labouristé a poukázali na to, že dva pravidelné lety komerční společností British Airways  z londýnského letiště  Heathrow přistály v Aberdeenu v 9.03 a v 9.40 hodin.

Podle Labouristické strany je to v rozporu s ministerským kodexem, který stanoví chování všech ministrů včetně premiéra.

V části kodexu týkající se cestování se uvádí: "Soukromé lety mohou být povoleny, pokud není k dispozici pravidelná linka nebo pokud je nezbytné cestovat letecky a požadavky úřední nebo parlamentní činnosti nebo bezpečnostní důvody vylučují uskutečnění cesty pravidelnou linkou."

Podrobnosti v angličtině ZDE  ZDE

2
Vytisknout
2926

Diskuse

Obsah vydání | 3. 8. 2023