
Zmatenost myslí: To, že je na některých místech v ČR ideologická cenzura, přece neznamená, že lze dávat prostor lžím a nenávistným projevům!
16. 2. 2025 / Jan Čulík
čas čtení
6 minut
Vidím, že můj článek o tom, že není přípustné tolerovat šíření lží a nenávistných útoků, zamotal lidem tak trochu hlavu. To, že třeba Seznam.cz cenzuruje fakta a odstraňuje odkazy na články v Britských listech, shrnující věcné informace z renomovaných západních institucí, nemůže být argumentem pro toleranci lží a nenávisti. Píše náš čtenář Jan Pozorovatel:
Reakce na: "Pozn. JČ: Avšak
když mluvil Vance o „cenzuře“ v Evropě, zkreslil to. Evropa se snaží
vnímat rozdíl mezi fakty a lžemi. Pokud se nějaké politické strany snaží
ovlivňovat voliče lžemi, tak jako Trump a Vance, je tato „svoboda
projevu“ přijatelná? Nesmíme na to lhaní poukázat a odsoudit je?"
Takže
když mám ve schránce na Seznamu plno smazaných diskusních příspěvků,
m.j. pouhé odkazy na články v Britských listech a na vámi zveřejněné
překlady článků z britských novin, to není cenzura? A není to jen
Seznam. Zkuste veřejně hájit třeba vražděné palestinské děti. Znemožní
vás, nakydají na vás fůry hnoje a profesně poškodí (zpěvák Klus).
Případně vás pro jistotu ještě označí za "proruské"....prostě "svoboda
slova".
Jinak velmi podobnou obhajobu cenzury (chránit před
lžemi) jsem vyslechl před lety na povinných přednáškách z "marxáku".
Pamatuji také na studenta, který oponoval že "dělíte lidi na tupé blbce,
kteří uvěří všemu, co se jim předloží, a vyvolenou kastu, která jim
vysvětlí, co je pravda a co je lež"
Jestli chcete obhajovat cenzuru, m.j. blokování Britských listů, neodpovídejte mi. Přece jen mám o vás ještě iluze.
Myslím, že to pěkně vysvětlil Fabiano Golgo:
Když na Britských listech napíšu bez důkazů, že jste byl agentem STB nebo že si myslím, že byste měl být bit, je to moje právo na svobodu slova? Když napíšu bez důkazů, že jste pedofil, je to moje právo v rámci práva na svobodu projevu? Když napíšu článek, ve kterém žádám zrušení demokratického státu, je to moje právo?
Pokud máte dítě a
on nebo ona by začalo nadávat své matce do kurev, řekl byste svému
dítěti, aby drželo hubu, nebo byste respektoval jeho nebo její právo na
svobodu projevu? Pokud student univerzity (tedy ne nezletilý) začne
říkat profesorovi, že je hloupý, lze ho vyloučit, nebo by se mělo
respektovat jeho právo na svobodu projevu? Pokud začnu šířit, že voda je
otrávená, i když otrávená není, lze mě zastavit, nebo by to bylo v
rozporu s mým právem na svobodu projevu? Když nazvu černocha opicí, je
to moje právo na svobodu projevu? Když v článku řeknu, že by všichni židé měli být zplynováni, je to mé právo na svobodu projevu?
Jádro paradoxu: neomezená tolerance a její důsledky - pokud je společnost zcela tolerantní ke všem formám projevu, včetně netolerantních ideologií (např. nenávistných projevů, autoritářství nebo výzev k násilí), riskuje, že těmto netolerantním silám umožní získat moc. Jakmile se tyto skupiny dostanou k moci, mohou potlačovat svobodu projevu a likvidovat demokratické instituce, které ji chrání. Potřeba omezení: pro zachování tolerantní společnosti může být nezbytné zavést omezení tolerance jako takové - konkrétně omezit projevy nebo akce, které se snaží zničit toleranci nebo demokratické svobody. Jinými slovy, tolerantní společnost musí být netolerantní vůči netoleranci, aby přežila.
Klíčové důsledky: sebeobrana demokracie - paradox naznačuje, že demokratické společnosti se musí bránit proti antidemokratickým silám, i když to znamená omezit určité formy projevu. Například zákaz nenávistných projevů nebo zákaz skupin, které obhajují násilí nebo autoritářství, lze považovat za nezbytné pro ochranu širšího rámce svobody projevu.
Paradox
svobody projevu, často označovaný jako „paradox tolerance“, je pojem,
který poukazuje na základní napětí v rámci principu svobody projevu.
Zejména jej formuloval filozof Karl Popper ve svém díle Otevřená
společnost a její nepřátelé (1945). Tento paradox vzniká, když je
společnost, která si cení a chrání svobodu projevu, konfrontována s
jednotlivci nebo skupinami, kteří by chtěli tuto svobodu využít k
podkopání nebo zničení samotných principů, které umožňují existenci
svobody projevu.
Jádro paradoxu: neomezená tolerance a její důsledky - pokud je společnost zcela tolerantní ke všem formám projevu, včetně netolerantních ideologií (např. nenávistných projevů, autoritářství nebo výzev k násilí), riskuje, že těmto netolerantním silám umožní získat moc. Jakmile se tyto skupiny dostanou k moci, mohou potlačovat svobodu projevu a likvidovat demokratické instituce, které ji chrání. Potřeba omezení: pro zachování tolerantní společnosti může být nezbytné zavést omezení tolerance jako takové - konkrétně omezit projevy nebo akce, které se snaží zničit toleranci nebo demokratické svobody. Jinými slovy, tolerantní společnost musí být netolerantní vůči netoleranci, aby přežila.
Klíčové důsledky: sebeobrana demokracie - paradox naznačuje, že demokratické společnosti se musí bránit proti antidemokratickým silám, i když to znamená omezit určité formy projevu. Například zákaz nenávistných projevů nebo zákaz skupin, které obhajují násilí nebo autoritářství, lze považovat za nezbytné pro ochranu širšího rámce svobody projevu.
Nenávistné projevy je třeba moderovat, stejně jako nemůžete začít říkat
pokladní v supermarketu, že je děvka, jen proto, že chcete uplatnit své
právo na svobodu projevu. Lži je třeba cenzurovat, protože pokud někdo
tvrdí, že holocaust neexistoval, že černoši nebyli v USA a Brazílii
zotročováni, že všichni muslimové jsou teroristé, pak to má důsledky,
které vedou k zániku pilířů civilizované společnosti. Takže dospějte a
snažte se pochopit, že úplná svoboda čehokoli neexistuje. V životě a v
přírodě existují hranice naprosto pro všechno.
Zajímavý příspěvek k věci má jeden náš autor, který ale nechce, abych ho podepsat, protože se nechce hádat s blázny:
Dobrý den, ve článku se Snyderem píšete: "Zároveň
se však dostáváme do paradoxní, neřešitelné situace, na niž v
souvislosti s Vanceovým projevem, poukázal Boris Cvek. Jestliže totiž -
zcela právem - vyloučíme z veřejného diskursu tu část společnosti,
která šíří lži a nenávist, vznikne přesně ten problém, na který
poukazuje Boris Cvek - demokracie nemůže fungovat bez voličů, které jsme
vyloučili. Jenže my Okamurovy a Babišovy stoupence nepřesvědčíme, že
věří lžím a nesmyslům.
Jsme tedy v neřešitelné situaci."
Jsme tedy v neřešitelné situaci."
Zdá
se že 99,9% lidí ještě stále nedošlo, že ti co propadli lžím, musí být
vyloučeni ne z diskurzu ale z volebního procesu, pak demokracie nejen že
bude zachována ale bude spravována lépe, i ve prospěch těch co byli
vyloučeni. Naprosto nechápu, že tato zcela primitivní systémová
záležitost nikomu nedochází...
Ta situace je samozřejmě
řešitelná, jen to řešení nikdo nechce slyšet..... Proto se demokracie
rozloží a zničit ji dokážou dokonce stupidní neschopní idioti, nechopní
reálného života, co několikrát zbankrotovali a přesto dokázali
ovládnout rigidní pošahaný svět, kde si nikdo nedokáže uvědomit
systémové pravdy na úrovni dvě a dvě jsou čyři, protože by si musel
přiznat, že to, v co celý život věřil přestalo platit ....
3151
Diskuse