Životní prostředí platí za švédský välstånd
3. 8. 2022 / Petr Chadraba
čas čtení
3 minuty
Je
21. června 2022 a odbavení na letišti Arlanda ve Stockholmu už měsíc
nestíhá. Švédi, u nichž se nespokojenost obvykle projevuje zvětšením
zorniček a ztuhnutím tváří, v záchvatu hněvu trhají uniformy zaměstnanců
letiště. Švédský sociální stát, kde dovolená ve Španělsku patří podle
mnohých k základním lidským právům, získává další trhlinu a znovu se
nabízí otázka, zda image Švédska jako demokratické společnosti, kde
pospolitost, vstřícnost a láska k přírodě hrají prim, už není zvětralá.
Severský
sociální stát se díky ekonomickým a sociálním jistotám a veřejné
zdravotní péči postupem času stal, pro většinu obyvatel, zemí blahobytu,
švédsky välstånd. Nikoli ve smyslu amerického snu, kde schopný
podnikatel nabude neuvěřitelného jmění, ale ve formě stabilního platu,
štědré podpory v nemoci, nezaměstnanosti, a systému příspěvků na děti,
bydlení i studium.
Jak
se zlepšovala finanční situace domácností, zde sehrály velkou roli
sociálnědemokratické vlády 60. a 70. let, rostla také chuť utrácet.
Těžko najít jinou zemi, kde mají zcestovalí obyvatelé takový přehled o
dění desetitisíce kilometrů daleko. Možnost neustále měnit domácí
vybavení a oblečení dala vyrůst značkám jako IKEA nebo H&M, a dodnes
se ve Švédsku vyhodí neskutečné množství jídla, k bontónu mimo jiné
patří nedojídat a na talíři něco nechat.
Situace
došla až tam, že dnes stojí život průměrného Švéda za emisemi desetkrát
většími, než kolik se považuje za klimaticky udržitelné. Je jasné, že
chování domácností se musí změnit. Ukazuje se ale, že na omezení
spotřebního chování se hned tak hrát nebude, a proto jsou veleúspěšné
především služby zaměřené na cirkulární modely, například Tradera, kde
můžete prodat v aukci knížku stejně jako šaty od Diora, nebo Facebook
Marketplace, kde se zbavíte i použité matrace, jen nastavit správnou
cenu.
Jenže
cestovat cirkulárně? V době, kdy nic není nudnějšího, než včerejší
instapříběh? Jet ze Švédska vlakem je složité. Při cestě z Göteborgu do
Prahy volím vlak většinou na cestě tam, nazpátek už letím, tolik
přestupů a hodin v kupé nedávám. O nové rychlodráze, která by spojila
velká švédská města, se mluví vždy před parlamentními volbami, a pak se
zas vytratí ve sporu o to, zda začít ve Stockholmu nebo v Göteborgu.
Pokus
zabránit roky blahobytu opečovávaným Švédům odletět může, jak jsme
viděli, stát pár letištních zaměstnanců uniformu. Stranu životního
prostředí, Miljöpartiet (MP), to ale může stát místo v parlamentu. Před
blížícími se volbami 11. září jsou totiž MP jedinou stranou, která
připouští, že omezit se musí každý z nás, a nákupy v New Yorku nebo
Londýně už nebudou na pořadu dne. Odplatou za to je lídryni Märtě
Stenevi veřejná hrozba upálením, pro stranu pak odhady zhruba jedno
procento pod minimem pro udržení se v parlamentu.
9360
Diskuse